שאלה
אני ובעלי נישאנו לפני 8 חודשים. 5 החודשים הראשונים היו נפלאים, הזוגיות והאהבה מושלמים. בתקופה האחרונה, האווירה בינינו השתנתה: מריבות, עלבונות ותחושה של "נתינה מחושבת". מה קרה? ומה ניתן לעשות?

תשובה
שאלתך מתייחסת למעבר הנורמטיבי בחיי הנישואין משלב "ירח הדבש" לשלב "מאבקי הכוחות". חיי הנישואין מתחלקים לחמישה שלבים אוניברסליים כששני הראשונים הנם : שלב ירח הדבש ושלב מאבק הכוחות. שלב ירח הדבש חשוב היות ובו נבנה החלום הזוגי, הנותן את ה"דבק" והכוח להתמודד עם הקונפליקטים שיבואו. זהו שלב המורפיום, בו האהבה בשיאה. אך שלב זה חייב להסתיים, על מנת לאפשר התפתחותה של זוגיות איתנה ויציבה .
המעבר משלב ירח הדבש, לשלב מאבק הכוחות הנו קשה במיוחד היות ורוב הזוגות אינם מצפים לו. שלב מאבק הכוחות נועד לחלץ אותנו מן האשליות הקסומות של ירח הדבש, בו הקריב כל בן זוג הרבה מעצמו, על מנת לרצות את השני ולהתאים עצמו לצורכי השני. בשלב מסוים נוצר חוסר איזון ותחושה של "מה איתי"?, וכדי לתקן את חוסר האיזון כל אחד מתחיל לדרוש יותר ולתת פחות, ועולה הצורך להגדיר מחדש את "האני" בתוך המרחב הזוגי. חלק גדול מבטאים זאת דרך קונפליקט, כעס ומריבות היכולות לפרוץ כמעט על כל דבר, כשלמעשה כל אחד רוצה לגרום לבן הזוג להיות כמוהו.

שלב זה של מאבק הכוחות הנו חשוב היות ובו לומדים בני הזוג כיצד לפתור קונפליקטים, ואיך לגשר על צרכים שונים. יתכן שאצל זוגות רבים זהו שלב קולני מאוד, אך אם יודעים להתמודד כראוי, שלב זה מחזק ובונה את הזוגיות.
היות ולא כולם מגיעים לנישואים עם כלים להתמודדות זו, רבים נופלים בשלב זה. לכן מומלץ לזוגות המחפשים לצמוח משלב מאבק הכוחות, ולא "להתקע" בו, להיעזר בטיפול זוגי.

אודות המחבר

השארת תגובה