איך זה מרגיש? צפו בסרטון המצוין הזה...

הנסיון הטיפולי שלי לימד אותי מספר דברים חשובים על דיכאון:

  • ניתן לטפל בדיכאון ולהתשחרר ממנו!  הוא בהחלט לא חייב להמשיך להיות נוכח בחיים שלך.
  • הדיכאון אינו מי שאתה. חשוב מאוד ללמוד לזהות את הדיכאון, את אופן ההתבוננות שלו בעולם, אך לא להזדהות עמו!! הדיכאון מסתכל על העולם ועליך באופן מעוות, פסימי וקודר. הוא מייצר מחשבות פסימיות, ורואה את העולם דרך משקפיים קודרים. כאשר אנו מאמינים למחשבות שאותם הוא מייצר, ולראיית העולם שלו – אזי, נפלנו ברשתו, והדיכאון הוא שמנהל אותנו.  בטיפול, אני מסייעת ללמוד לזהות אותו, ( את הדיכאון – הכלב השחור שבסרטון), את המחשבות והראייה השלילית שלו, לדעת שזו הראייה של הדיכאון, ולא המציאות עצמה, וביחד למצוא דרכים להתמודד טוב יותר עמו. בכך, אתה הופך להיות המנהל של הדיכאון, ולא מנוהל על ידו. 
  • בטיפול, ננסה להבין מדוע הדיכאון הופיע בחייך.  נהיה קשובים למה הוא מנסה לבקש, ולאיזה רפוי הוא צריך על מנת שיוכל לעזוב. 

נתחיל מההתחלה… מהו למעשה דיכאון?

דיכאון הינו רגש אנושי, אותו כולנו יכולים לחוות מעת לעת, בין אם עקב סיבות נראות לעין ובין אם ללא סיבה ברורה.  עם זאת, כשהדיכאון יוצר מצוקה נפשית מתמשכת, ופוגע משמעותית במצב הרוח ובתפקוד היום יומי, לא ניתן יותר להתייחס לדיכאון כחלק משגרת החיים. יתר על כן, דיכאון עלול להיות מסוכן, ועל כן כדאי לפנות לייעוץ מקצועי ולטפל בדיכאון.  

יש דיכאון, ויש דיכאון…

ישנם מספר סוגים של דכאון:

דיכאון קל  – דיסטימיה

מדובר בתחושה קבועה וכרונית של דכדוך, עגמומיות, היעדר אנרגיה וערך עצמי נמוך. במצב זה ניתן לראות פגיעה בהנאה, תחושות אשמה, פסימיות ועצבנות. 

דיכאון קליני – דיכאון מג’ורי

האדם שוקע ברגשות קשים של ייאוש ועצב, מאבד עניין בסביבה שלו ובכלל בחיים, לוקה ברגשות הערכה עצמית ירודה מאוד ופעמים רבות אף יגיע למחשבות אובדניות. דכאון קליני פוגע בתפקוד היום יומי, מייצר חשיבה שלילית ועצב עמוק.  התסמינים הקליניים כוללים: ירידה בזכרון, חוסר אנרגיה, תחושת אשמה, חוסר ערך, חוסר אונים, חוסר תקווה, התקפי בכי, קשיי שינה או שינה מרובה, תפקוד לקוי (בעבודה / בבית), והתחושה הכללית היא של  ירידה בהנאה בכל תחומי החיים. ראייה פסימית של העבר והעתיד, ובמקרים קיצוניים אך גם שכיחים, מחשבות אובדניות וניסיונות אובדניים.  (כ15% מהסובלים מדיכאון מג’ורי ינסו להתאבד לפחות פעם אחת).

דיכאון לאחר לידה

למרות היותה של הלידה מאורע חיובי, נשים רבות חוות סמפטומים קלים או חמורים יותר של דכדוך לאחר הלידה. הסמפטומים  כוללים עצב, התפרצויות בכי, תנודות במצב הרוח, בלבול, קושי או פחד להתחבר לתינוק, קשיי שינה, וירידה בתיאבון. דכדוך זה חולף מעצמו על פי רוב בתוך מספר ימים ומושפע בעיקר משינויים הורמונאליים. כאשר סמפטומים אלו אינם חולפים לאחר מספר ימים, ייתכן כי מתפתח דיכאון לאחר לידה.  כ-15% מהנשים מפתחות מצב של דיכאון במהלך שלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה. הסימפטומים האופיינים למצב זה דומים לאלו המופיעים בדיכאון רגיל, והם כוללים: מחשבות ייאוש עד מחשבות אובדנות, עצבות ,פגיעה בהנאה, הפרעות בשינה ובתיאבון, תשישות נפשית ופיזית, ירידה בריכוז ובזיכרון, מצב רוח ירוד, חרדות שונות, מחשבות אובססיביות, עצבנות, קשיי שינה, פרצי בכי ועוד. לסימפטומים אלו מתווספים קשיים רגשיים והתנהגותיים הנוגעים לחוויית האמהות, ההיקשרות והטיפול בתינוק, בהם מחשבות שליליות ביחס לתינוק או התפקוד האימהי, רגשות אשם ואכזבה קשה, חרדה לשלום התינוק ועוד. מומלץ לפנות לטיפול במצב זה היות וניתן לקבל עזרה ולטפל בדיכאון.

טיפול בדיכאון

במידה ומזהים דיכאון, או שחשים סבל מתמשך , מומלץ לפנות לטיפול.  מחקרים מעידים על כך שהטיפול היעיל ביותר לדיכאון, הנו שילוב של טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי. מנסיוני, פעמים רבות ניתן לטפל היטב בדיכאון באמצעות טיפול פסיכולוגי וללא טיפול תרופתי, זאת במידה והדיכאון אינו פוגע משמעותית בתפקוד או מסב סבל גדול מידי. במידה ויש פגיעה בתפקוד ומצוקה רבה (אותה אוכל להעריך בפגישה) שילוב טיפול תרופתי ופסיכולוגי יהיה היעיל ביותר. 

טיפול מוצלח יביא עמו הקלה משמעותית בסבל, ירידה בתחושות העצב והבדידות. נשוב לחוש הנאה, ספוק, ומשמעות בחיים.  

וטיפ חשוב לכל מי שמתמודד עם דיכאון: פנו עוד היום לטיפול. אל תחכו. הדיכאון יאמר לכם ש”אף אחד לא יוכל לעזור לכם”. אל תתנו לו לנהל אתכם. הדיכאון אינו מכיר בכך שהחיים יכולים להיות הרבה יותר טובים, ושבטח ובטח יש מי שיכול לעזור לכם לחיות טוב יותר!

 לקריאה נוספת: אין שום ייאוש בעולם כלל, האמנם?

אודות המחבר

השארת תגובה